Dag en Nacht maakt podcasts en biedt een advertentienetwerk voor podcastmakers

Archive: Verhuisbericht: Welke podcasts zijn over naar Podimo?

De laatste tijd zijn een aantal van onze podcasts verhuisd naar het reclamevrije platform van Podimo. Maar welke podcasts zijn dat dan? Dat hebben we overzichtelijk voor je op een rijtje gezet!

 

Alle Geschiedenis Ooit

Alle Geschiedenis Ooit Podcast cover

Voor geschiedenisjunkies (en eigenlijk iedereen die wel een interesse in geschiedenis heeft) is Alle Geschiedenis Ooit een regelrechte aanrader. Hierin vertellen amateurhistorici Nynke de Jong, Arco Gnocchi en Thom Aalmoes de beste verhalen uit de wereldgeschiedenis. Van de oude Grieken naar de LPF, van de Dino’s naar Greet Hofmans, en weer terug. Een podcast die net zo gezellig als leerzaam is.

Luister hier naar Alle Geschiedenis Ooit in Podimo

Dit Komt Nooit Meer Goed

Cover Dit Komt Nooit Meer Goed podcast

Podcasts over succesverhalen zijn er al genoeg, maar soms kun je net zoveel inspiratie halen uit verhalen waarin het juist niet goed ging. Roos Schlikker en Malou Holshuijsen gaan in Dit Komt Nooit Meer Goed juist op zoek naar die non-succesverhalen. Op welk moment in je leven dacht je: Dit komt nooit meer goed!? Met oa: Kluun, Martine Sandifort, Ronald Giphart, Leo Blokhuis, Catherine Keyl en Dolly Bellefleur.

Luister hier naar Dit Komt Nooit Meer Goed in Podimo

 

De Goudschat van Serooskerke

Serooskerke is een doodnormaal dorpje op het Zeeuwse schiereiland Walcheren. Tot het in 1966 wereldnieuws wordt. Tussen de preien vinden drie boeren ruim duizend eeuwenoude gouden munten. Een ongelooflijke vondst. In deze zesdelige podcastserie onderzoeken Ieke Schout en Lieke Malcorps deze goudschat. Wie heeft de munten ooit in de Zeeuwse klei begraven, en waarom? En hoe zette de goudvondst de verhoudingen in het dorp op scherp? Een verhaal over de goudvondst van de eeuw. Over plotselinge rijkdom. Over jaloezie en afgunst. En over de tragiek van een fortuin dat nooit meer opgehaald werd.

Luister hier naar De Goudschat van Serooskerke in Podimo

In Gelul Kun Je Niet Wonen

In gelul kun je niet wonen artwork

Is het voor een starter nog wel mogelijk om met de huidige woningcrisis een huis te regelen? Maike en Folkert gaan in In Gelul Kun Je Niet Wonen op zoek naar een huis in deze knotsgekke woningmarkt. Maike is op zoek naar een huurhuis en Folkert naar een koophuis. Ze nemen jou elke woensdag mee met hun zoektocht. Gaat het ze lukken om een huis te vinden?

Luister hier naar In Gelul Kun Je Niet Wonen in Podimo

Man Man Man, de Podcast

Man Man Man Podimo cover

Ook de succespodcast Man Man Man is over naar Podimo! Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren bespreken iedere vrijdag de week, het leven en elkaar!

Luister hier naar Man Man Man, de Podcast in Podimo

Moordcast

Moordcast Podimo cover

Kun jij ook geen genoeg krijgen van bloedstollende True Crime verhalen? Dan is Moordcast de podcast voor jou. Hierin neemt Dionne Slagter je mee in verschillende mysterieuze moordzaken. Samen met haar broer Henrik als sidekick duiken zij in de waargebeurde misdaad verhalen.

Luister hier naar Moordcast in Podimo

Mr. Big

Mr Big Podimo

Hoe ver gaat de politie in de jacht op een bekentenis? En kun je een moord bekennen als je die niet gepleegd hebt? Dat zoeken journalisten Mark Schrader en Lieke Malcorps uit in de podcast Mr. Big, aan de hand van het verhaal van Wim S. Hij bekent in 2014 de moord op zijn vriendin Heidy Goedhart. Zijn bekentenis is de uitkomst van de innovatieve en omstreden undercovermethode Mr. Big. Maar Wim zegt onschuldig te zijn. Hij stelt dat hij onder druk stond en heeft gelogen.

Luister hier naar Mr. Big in Podimo

POM: Een Podcast Over Media

POM Podcast over Media

Ook een van onze eerste podcasts, POM: Een podcast over media, cultuur, technologie en ondernemen, vind je nu terug op Podimo. Met Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth.

Luister hier naar POM in Podimo

Traanjagers

Wie denkt aan walvisjacht, denkt aan lang vervlogen tijden. Maar vanaf de oorlog tot 1964 stuurde Nederland de walvisvloot nog fanatiek de zee op en verwerkten walvisvaarders tienduizenden walvissen tot traan. In de podcastserie Traanjagers nemen historica Anne-Goaitske Breteler en actrice Anna Drijver je mee op de avontuurlijke maar ook gevaarlijke expedities van toen.

Luister hier naar Traanjagers in Podimo

De Vlaamse Kunstroof

Vlaamse Kunstroof Podimo

In deze zesdelige podcastserie duiken journalist Ieke Schout en podcastmaker Lieke Malcorps in één van de grootste onopgeloste kunstroven ter wereld. In 1934 wordt in Gent een deel van Het Lam Gods, het meesterwerk van Jan van Eyck, gestolen. Tot op de dag van vandaag is één paneel van het altaarstuk, dat van De Rechtvaardige Rechters, nog altijd niet teruggevonden. Terwijl dit wel had gekund…

Luister hier naar De Vlaamse Kunstroof in Podimo

De Willem

Harry Lensink en Marian Husken volgen al jaren het dossier Willem Holleeder en andere crimezaken. In De Willem praten ze je eens per week bij over de wereld van de georganiseerde misdaad.

Luister hier naar De Willem in Podimo

 

Archive: Dag en Nacht onderzoekt: Succesvolle podcastcampagnes in DAMN, HONEY

Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. Deze week kijken we naar een aantal succesvolle podcastcampagnes.

Onze favoriete campagnes worden geproduceerd door de podcasthosts zelf. Het geheim hiervan is dat het verhaal van de adverteerder één wordt met de toon van de makers. Een goede host-read podcastcampagne krijgt pas echt kleur door de hosts. Het zijn immers de podcastmakers die het beste weten hoe zij hun achterban kunnen enthousiasmeren.

Een podcast die dit erg goed doet is DAMN, HONEY, de podcast van Nydia van Voorthuizen en Marie Lotte Hagen over “alles waar je als vrouw van deze tijd mee moet dealen”. We lichten hier een sponsorcampagne uit van HelloFresh (te horen tijdens de podcast, geïntegreerd in de aflevering), en een pre- en mid-roll combinatie van Alpro (dynamisch aan het begin en in het midden van de podcast geplaatst).

Damn, Honey x Alpro: This Is Not Milk

De match De honeys hebben duurzaamheid en milieubewust leven hoog in het vaandel staan en stralen dit graag uit in de podcast. De vegan melkvervanging van Alpro past dan ook goed bij DAMN, HONEY en de luisteraars. 

De campagne Alpro koos voor een combinatie van pre- en mid-roll advertenties om de luisteraars te bereiken met hun brandingcampagne, met als doel de bekendheid van This Is Not Milk te verhogen. Juist door de combinatie maakt Alpro goed gebruik van de kracht van herhaling. Zij leverden voor de advertentie een aantal puntige talking points aan, waar Nydia en Marie Lotte vervolgens hun eigen draai aan gaven. 

Luister hier de Alpro pre-roll advertentie

Het resultaat In de pre-roll vertellen de hosts hoe Alpro: This Is Not Milk hen helpt om meer vegan te leven. Met deze korte, to-the-point boodschap is Alpro gelijk aan het begin van de podcast top-of-mind bij de luisteraar. 

In de langere mid-roll staan Nydia en Marie Lotte stil bij hun struggles met melk en hoe Alpro uitkomst biedt. Deze meer uitgebreide advertentie zorgt ervoor dat het merk goed blijft hangen – onderzoek wijst uit dat langere podcastadvertenties een hogere brand-recall geven.

Impressies uit de Instagram stories van DAMN, HONEY voor HelloFresh

DAMN, HONEY x HelloFresh

De match De achterban van DAMN, HONEY bestaat voor een belangrijk deel uit ambitieuze luisteraars tussen de 23 en 34 jaar met een druk leven: precies de doelgroep van HelloFresh, die graag onder de aandacht komt van een doelgroep die vaak geen tijd heeft om uitgebreid stil te staan bij het avondeten.

De campagne HelloFresh koos voor een sponsorcampagne, een advertentie die volledig geïntegreerd wordt in de podcast. Iedere aflevering schetsen de hosts een herkenbaar probleem waarbij de maaltijdbox de oplossing is: Geen zin om de boodschappenlijst te plannen? Geen tijd om naar de supermarkt te gaan? HelloFresh biedt uitkomst! Door tevens een kortingscode in te zetten creëerden we een aantrekkelijke call-to-action voor de luisteraar, en maakten we het succes van de campagne meetbaar.

Luister hier de HelloFresh mid-roll advertentie

Het resultaat De advertenties van de DAMN, HONEY hosts stralen spontaniteit uit, terwijl ze tegelijkertijd effectief de belangrijkste talking-points van HelloFresh in de boodschap verwerken. Een wekelijkse unieke ‘Hellofresh Tune’ (door henzelf gezongen of gerapt) maakt het af. Het levert een energieke promo op met een hoog uitluistergehalte: gemiddeld 92% van het luisterpubliek luistert de hele advertentie uit. 

Social Media Extensie Voor extra exposure besloten we samen met HelloFresh om de campagne uit te breiden naar het Instagram kanaal van DAMN, HONEY met 35K volgers. Tegelijk met het verschijnen van de gesponsorde afleveringen plaatsten Nydia en Marie Lotte Instagram stories die in het verlengde lagen van de podcastcampagne, zodat de volgers extra herinnerd werden aan de actie. Met de URL en kortingscode in de stories maakten we het de volgers makkelijk om door te klikken naar de HelloFresh website en te profiteren van de korting.

 

Ook adverteren in onze podcasts? Neem dan hier contact met ons op. Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op onsTwitterkanaal.

Archive: Traanjagers in de media

Traanjagers, de nieuwe podcast van historica Anne-Goaitske Breteler en actrice Anna Drijver over de naoorlogse walvisvaart in Nederland, is nu hier te beluisteren in Podimo. Waar Traanjagers precies over gaat, daar mochten Anne-Goaitske en Anna de laatste weken bij diverse talkshows en radioprogramma’s over vertellen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

NPO Radio1: Langs de lijn

Anne-Goaitske is historica en schreef eerder al een boek over de ‘vergeten reizen’, waarin Nederlandse mannen na de oorlog richting de Zuidpool vaarden om op het vet van de walvissen te jagen. Bij Langs de Lijn op NPO Radio1 vertellen Anne-Goaitske en Anna over hoe ze op het onderwerp voor hun podcast kwamen, en waarom het verhaal juist nu verteld moet worden. Luister het hele gesprek hier terug.

Omroep MAX: Lunch lekker met Daniel Dekker

Anna Drijver las het boek De Traanjagers van Anne-Goaitske en was zo gegrepen door deze geschiedenis, dat ze meteen contact met haar opnam en voorstelde om een podcast te maken. Anna vertelt bij Lunch Lekker op Omroep MAX over wat haar zo fascineert aan dit verhaal. Je kunt het hele gesprek hier luisteren, vanaf de 14e minuut.

Omrop Fryslân

“Ik wil er alles aan doen om deze verhalen boven water te krijgen”, vertelde Anne-Goaitske aan Omrop Fryslân. “Het is zo interessant dat die mannen zo’n avontuur meegemaakt hebben, waar wij niets vanaf weten.” Je kunt het artikel hier lezen, en ook het interview met Anne-Goaitske luisteren (in het Fries).

Friesch Dagblad

Ook het Friesch Dagblad besteedde uitgebreid aandacht aan de nieuwe podcast. Hun artikel kun je hier lezen (voor abonnees).

NPO: OP1

Waarom besloot onze overheid om na de oorlog ineens weer de walvisvaart te herstarten, terwijl we dit al decennia niet meer deden? En waarom meldden de mannen zich aan om 7 maanden lang de wereld over te reizen voor deze walvisjacht? Daar vertellen Anne-Goaitske en Anna over bij OP1. Je kunt het hele gesprek terugzien vanaf minuut 46 op deze link.

Archive: Podimo is live in Nederland!

Podimo is live in Nederland! In de app van Podimo kun je nu de leukste podcasts luisteren. Een soort Netflix voor podcasts dus, waarin zowel exclusieve originals als niet-exclusieve podcasts te vinden zijn. Probeer Podimo 90 dagen gratis via deze link, of via de app die je nu kunt downloaden in je app-store.

Exclusieve podcasts

Podimo is een reclamevrij, premium audioabonnement op een grote collectie exclusieve podcasts en audioboeken. Van de populaire podcast Man Man Man (met Domien Verschuuren, Bas Louissen en Chris Bergström) tot het gloednieuwe Traanjagers (met Anna Drijver en Anne-Goaitske Breteler), je raakt niet uitgeluisterd.

“Door de samenwerking met Podimo kunnen we het volume en de kwaliteit van onze podcasts verder opschroeven”, zegt Tim de Gier, CEO van Dag en Nacht Media. “Er zijn nog heel veel verhalen die we graag willen vertellen, maar waar we tot nu toe de middelen niet voor hadden. Podimo en Dag en Nacht hebben dezelfde missie: makers de mogelijkheden geven om geweldige podcasts te maken”.

Verwacht in de toekomst dus nog veel meer mooie podcastproducties. Lees hier meer over de overname van Podimo.

Al je podcasts op één plek

Een screenshot van de Podimo podcast-app

Een screenshot van de Podimo app

In de app van Podimo kan je je niet alleen op exclusieve content abonneren, maar ook op shows die niet exclusief zijn. Alle podcasts zijn dus te vinden op Podimo! Bovendien importeer je vanuit ‘Instellingen’ snel en eenvoudig je podcasts vanuit Apple Podcasts naar de Podimo app.

Op je eigen Home-pagina in de app vind je al je podcasts terug, opgedeeld in twee tabs. De tab ‘Jouw bibliotheek’ bevat je hele collectie, handig te sorteren en filteren. Je gedownloade en bewaarde afleveringen vind je hier ook terug. En op de tab ‘Voor jou’ verschijnen alle nieuwe, nog niet geluisterde afleveringen van de shows die je volgt.

Ontdek nieuwe podcasts

Daarnaast is er – wat ons betreft – een superleuke feature: er zijn videotrailers van shows beschikbaar! Dit zijn korte filmpjes waarin podcastmakers hun show aan je introduceren, zodat je snel een beeld krijgt of de podcast iets voor jou is.

En dat niet alleen: op de ‘Ontdek’-pagina vind je de meest populaire shows, de nieuwste shows, shows die trending zijn, en onze aanbevelingen. En dat allemaal weer gesorteerd op genre. Zo browse je lekker door het hele aanbod en ontdek je snel je volgende favoriete podcast. 

Benieuwd geworden? Probeer de app van Podimo gewoon eens uit. Je kunt 90 dagen alle shows (exclusief of niet) gratis luisteren via podimo.com/nl.

Archive: Podcastuitgever Dag en Nacht Media overgenomen door Podimo

30 maart – Dag en Nacht Media, de grootste podcastuitgever van Nederland, is overgenomen door de Deense podcastdienst Podimo. De app gaat in de maand april in Nederland van start.

Dag en Nacht Media

Dag en Nacht Media geeft titels uit als Man man man, de podcast, Mr. Big, De Willem Podcast, Jong beleggen, de podcast, Alle Geschiedenis Ooit, Echt Gebeurd, De Rode Lantaarn, Moordcast, Een Podcast over Media (POM) en De Universiteit van Nederland Podcast. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Tim de Gier en Anne Janssens. Zij zijn jeugdvrienden en werkten later samen op de webredactie van Vrij Nederland.

Een greep uit de podcasts van Dag en Nacht Media. 

Elke maand worden er 8 miljoen afleveringen van Dag en Nacht-podcasts geluisterd in Nederland. Dat aantal verdubbelt tot nu toe elk jaar. V-Ventures (de investeringstak van Vereniging Veronica) was de enige investeerder in het bedrijf. 100% van de aandelen zijn nu in handen van Podimo.

Tim de Gier, CEO van Dag en Nacht Media: “De podcastmarkt is ontzettend snel gegroeid de afgelopen jaren. Door de samenwerking met Podimo kunnen we nu het volume en de kwaliteit van onze podcasts verder opschroeven. Er zijn nog heel veel verhalen die we graag willen vertellen, maar waar we tot nu toe de middelen niet voor hadden. Podimo en Dag en Nacht hebben dezelfde missie: makers de mogelijkheden geven om geweldige podcasts te maken”.

Podcastmakers Folkert Coehoorn en Maike van Leeuwen tijdens een opname.

Morten Strunge, CEO van Podimo: “Dag en Nacht was de eerste serieuze podcastuitgever van Nederland, en ze zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de populairste podcasts. Tim en Anne hebben een team gebouwd van wereldklasse. Samen willen we in podcastmakers investeren om meer en nog betere podcasts te maken. Verder houden we Dag en Nacht zoals het is, het zal voornamelijk business as usual blijven voor hen”.

Podimo kondigt op dit moment niet aan welke podcasts van Dag en Nacht en andere podcastuitgevers exclusief beschikbaar zullen komen op haar platform. In april zal Podimo beginnen met het aankondigen van shows, vanaf het moment dat de dienst lanceert.

Podimo
Podimo is in korte tijd uitgegroeid tot het grootste betaalde podcastplatform van Europa, met een grote collectie reclamevrije podcasts en audioboeken die nergens anders beschikbaar
zijn, voor 5 euro per maand. Het grootste succes hebben ze met zogenaamde ‘chatcasts’ (talkshows) en podcasts over misdaad, opvoeden en relaties, zelfontwikkeling en geschiedenis. Podimo is ook geldschieter voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek in Denemarken, Spanje en Duitsland. Consumenten in die landen en in Noorwegen en in Latijns Amerika gebruiken de service al.

Podimo denkt dat consumenten in Nederland klaar zijn om te betalen voor podcasts, zoals ze dat ook al doen voor streamingdiensten. Het bedrijf heeft recentelijk een nieuwe investeringsronde opgehaald van bijna 80 miljoen dollar, waarvan een groot deel gebruikt zal worden om nieuwe podcasts te produceren en populair podcasttalent aan de service te binden. De acquisitie van Dag en Nacht en de onlangs aangekondigde strategische samenwerking met Tonny Media zijn onderdeel van die strategie.

Richard Musch, voormalig hoofd Business Development Europe voor Netflix, zal Podimo in Nederland leiden als country manager. “In april zullen we beginnen met het aankondigen van de eerste golf ‘Podimo original’-podcasts”, zegt Musch. “De komende weken gebruiken we nog om een hoop nieuwe podcasters bij ons te tekenen, dat gaat zowel om bekende Nederlanders als nieuw en jong talent.”

“De lancering van Podimo markeert een belangrijk moment voor de Nederlandse podcastmarkt. Voor het volwassen worden van de sector is het belangrijk dat podcasters niet afhankelijk zijn van adverteerders. Podimo biedt makers volledige creatieve vrijheid en daagt hen uit de grenzen op te zoeken. Voor consumenten betekent dat: meer geweldige podcasts om van te genieten”, aldus Musch.

Journalisten Lieke Malcorps en Mark Schrader, bekend van hitpodcast Mr. Big. 

Over Podimo
Podimo is een reclamevrij, premium audioabonnement op een grote collectie exclusieve podcasts en audioboeken. Naast exclusieve audio kun je ook al je favoriete podcasts luisteren via de Podimo app. Door simpelweg te luisteren via Podimo steun je je favoriete podcastmakers, doordat zij automatisch meedelen in gegenereerde omzet. Podimo heeft meer dan 160 medewerkers in kantoren in Kopenhagen, Berlijn, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Mexico City, Oslo en Vilnius.

Archive: Dag en Nacht onderzoekt: De meest succesvolle vorm van podcastadvertenties

Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. Deze week kijken we naar de meest succesvolle vormen van podcastadvertenties.

Goed om te weten: uit verschillende recente onderzoeken blijkt dat de host-read mid-roll de meest ingezette en ook meest succesvolle vorm van podcastadvertenties is. In deze blogpost leggen we uit wat deze advertentievorm precies inhoudt, en hoe hij zich onderscheidt van de andere opties die je als adverteerder hebt.

Je hebt namelijk meerdere opties als je in podcasts wilt adverteren. Om te beginnen de positie. Kies je voor het begin, het midden, aan het eind, of een combinatie?  (de zogenaamde pre-, mid– en post-rolls). Vervolgens maak je de afweging tussen een boodschap die ingesproken wordt door de hosts (host-read) of door een stemacteur. 

In recent onderzoek van Edison Research en Ad Results Media (statistiek 1) zien we dat 56% van de luisteraars het positiefst staat tegenover advertenties waarin het gesponsorde product tijdens de podcast besproken wordt door de hosts. Dit gebeurt het vaakst halverwege de podcast – ongeveer driekwart van de advertentieomzet in podcasts gaat naar mid-rolls (bron: Interactive Advertisement Bureau, 2021).

Er zijn meerdere redenen waarom deze host-read mid-roll zo effectief is. Om te beginnen is een mid-roll campagne met 1.5 minuut langer dan de 15 tot 30 seconden durende pre- en post-rolls. Onderzoek van Nielsen (pagina 7) laat zien dat driekwart van de luisteraars het geadverteerde merk beter onthoudt wanneer het een langere spot betreft. Daarnaast laat een groeiende groep luisteraars zien dat ze de podcaster vertrouwen dat hij of zij het geadverteerde product ook zelf gebruikt en oprecht aanbeveelt (statistiek 2).

Met de host-read advertentie profiteer je dan ook optimaal van de band tussen de host en de luisteraar. Bovendien weten podcastmakers precies hoe zij hun achterban het beste aanspreken en enthousiast maken. Hier komen vaak hele creatieve campagnes uit, waar we in volgende blogposts graag een aantal voorbeelden van laten horen. Houd deze plek in de gaten!

 

Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op ons Twitterkanaal

Archive: Dag en Nacht onderzoekt: Wat een podcastcampagne doet voor de naamsbekendheid van je merk

Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. In deze blogpost kijken we naar wat podcastcampagnes doen voor de naamsbekendheid van je merk.

Maar liefst 64% van de podcastluisteraars herinnert zich de naam en boodschap van de adverteerder van de podcast, zo blijkt uit onderzoek dat wij in januari van dit jaar uitvoerden in onze verhalende podcast De Goudschat van Serooskerke (zie onderstaande statistiek). Een aanvullende 22% wist niet de exacte naam, maar wel wat de adverteerder aanbiedt. Dit betekent dat 86% van de luisteraars de advertentie gehoord heeft en de essentie van de boodschap onthouden. Slechts 14% had geen actieve herinnering van de adverteerder.

Daarnaast vroegen wij aan luisteraars van de podcast én aan een controlegroep (die de advertentie niet gehoord heeft) met welke merken zij bekend zijn (zie onderstaande grafiek).  Zo bleek niet alleen dat de eerste groep (de luisteraars) het meest bekend is met onze adverteerder, maar ook dat deze groep tweemaal zoveel merkherkenning (66%) liet zien als de controlegroep (33%).

Dit laat duidelijk zien dat het sponsoren van een podcast een significante boost geeft aan de brand awareness van de adverteerder. Dit is niet los te zien van het hoge concentratieniveau van podcastluisteraars waarover wij in een eerder blog schreven. Daarin lieten respondenten van onze survey zien dat ze veel geconcentreerder naar een podcast luisteren, dan dat ze bijvoorbeeld naar de televisie kijken of andere media consumeren – een belangrijke reden van deze verhoogde naamsbekendheid.

Dit zijn mooie cijfers, maar wat kunnen we hiermee? We zijn vaak geneigd om te focussen op clicks en aankopen, maar het begint bij de merkattitude van je potentiële klant. De kracht van herhaling in je campagne is hier een belangrijke factor en zorgt ervoor dat je in beeld bent bij je doelgroep op het moment dat deze overgaat tot aankoop (brand recall).

Hoe ben je nu optimaal in beeld tijdens een podcast om deze naamsbekendheid te bewerkstelligen? En welke advertentievorm vindt de luisteraar zelf het fijnst? Dat beantwoorden wij in onze volgende post: De verschillende vormen van podcastadvertenties en hun effectiviteit.

In onze volgende post: De verschillende vormen van podcastadvertenties en hun effectiviteit. Volg ons hier op LinkedIn om hem niet te missen. Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op ons Twitterkanaal

 

Archive: Dag en Nacht onderzoekt: Hoe bereik je als adverteerder je (jonge) doelgroep?

Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. In deze blogpost kijken we naar de recente resultaten van onderzoeksbureaus Edison Research en Ad Results Media.

Afgelopen week presenteerden Edison Research en Ad Results Media gezamenlijk de resultaten van hun recente onderzoek naar podcastluisteraars. Dit is één van de belangrijkste onderzoeken die jaarlijks wordt uitgevoerd in de podcastmarkt. Extra interessant is de specifieke focus op hoe superlisteners – de snelgroeiende groep mediaconsumenten die meer dan 5 uur per week naar podcasts luistert – zich verhouden tot advertenties.

Wat mij tijdens de presentatie het meest opviel, was een ogenschijnlijke tegenstelling: Enerzijds ondernemen consumenten steeds meer acties om reclame te ontlopen, terwijl anderzijds podcastadvertenties effectiever zijn dan ooit. Maar is dit wel een tegenstelling? Hoe verhouden deze twee gegevens zich tot elkaar?

Maar liefst 94% van de ondervraagde superlisteners gaf aan dat zij geabonneerd zijn op betaalde media services zoals Netflix, HBO of Amazon Prime. Dit is onderdeel van een groeiende ‘cord-cutting’ trend waarbij betaalde abonnementen steeds vaker verkozen worden boven traditionele televisie, omdat zij geen reclame laten zien. Uit recent onderzoek van Hootsuite blijkt tevens dat anno 2021 maar liefst 42.7% van de internetgebruikers wereldwijd online gebruik maakt van adblockers. Het is dan ook niet zo gek dat 59% van de superlisteners aangaf dat zij het belangrijk vinden om hun exposure aan advertenties te beperken (zie bovenstaande statistiek).

Zo wordt het steeds moeilijker voor de adverteerder om deze doelgroep te bereiken. Maar betekent dit ook dat men steeds meer een hekel heeft aan reclame? Niet per definitie, en hier wordt het interessant. Eén van de hosts van de presentatie zei het treffend: “They are not resistant to all ads, but to bad ads”. Nu wij via zoveel verschillende kanalen overspoeld worden door advertenties, worden we kritischer op de vorm en de relevantie ervan.

Waaruit dit blijkt? Maar liefst 51% van de ondervraagde respondenten zegt dat ze meer aandacht besteden aan advertenties wanneer deze via een podcast tot hen komt, dan via andere media. En 50% zegt ook dat zij het beste bereikt kunnen worden via de podcast. En niet alleen dat: ze ondernemen ook actie! Maar liefst 74% heeft naar aanleiding van een podcastadvertentie de website van de sponsor bezocht; 65% heeft daadwerkelijk een geadverteerd product gekocht; en 56% heeft een sponsor geadviseerd aan een vriend of collega (zie bovenstaande statistiek).

Waar komt deze hoge conversie dan vandaan? Dit heeft onder meer te maken met een andere houding die men tegenover adverteerders in een podcast heeft: 64% zegt dat ze het waarderen dat deze sponsors hun favoriete podcasters steunen. Ze zien de adverteerder niet als een opgedrongen reclame, maar als boodschap van een partij die hun podcastvriend helpt (‘this podcast is supported by …’). Dit verhoogt de gunfactor. En 49% gelooft dat de podcasthost het aanbevolen product werkelijk gebruikt en adviseert.

Maar er zijn ook andere oorzaken aan te dragen. Zoals het concentratieniveau van luisteraars, die ik in mijn vorige post besprak. Het effect van deze concentratie op advertentiecampagnes? Daar ga ik in een volgende post graag dieper op in. Voor nu kun je alle resultaten van het onderzoek van Edison Research en Ad Results Media hier inkijken.

De belangrijkste takeaways van het onderzoek:

  • Een grote groep consumenten vermijdt advertenties door middel van abonnementen en adblockers. Hierdoor zijn ze steeds moeilijker te bereiken via de traditionele (digitale) media.
  • Steeds meer onderzoek toont aan dat podcasts een bewezen effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken, ook als die zegt advertenties bewust te vermijden.
  • Podcastluisteraars staan positiever tegenover host-read podcastadvertenties dan andere vormen van online reclame. In een volgende post ga ik hier graag verder op in.

 

In onze volgende post: De effectiviteit van de podcastcampagne. Volg ons op LinkedIn om hem niet te missen. Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op ons Twitterkanaal

Archive: Dit is wat je moet weten over Oekraïne

Onze angst is realiteit geworden: Rusland is Oekraïne binnengevallen. De podcast Wereldmachten maakte de afgelopen tijd meerdere afleveringen die je kunnen helpen om beter te begrijpen wat er nu in Oekraïne gebeurt. Je vindt hier een overzicht: 

 

 

Korte update: de Russische invasie in Oekraïne

Op 24 februari valt Rusland onder leiding van Poetin Oekraïne binnen. Hans en Tim doken meteen achter de microfoon om je kort bij te praten over de situatie. En ze geven je tips over welke media en mensen je in de gaten moet houden om de komende tijd up to date te blijven.

 

 

 

Oekraïne en het verlanglijstje van Poetin
Half januari liepen de spanningen rond de grens van Oekraïne al hoog op. Met voormalige Sovjet-Unie correspondent Laura Starink keken we naar de strategie van Poetin en vroegen we ons af of omringende landen zich ook zorgen moeten maken.

 

 

 

 

Interviewspecial met Mark Galeotti
Half februari spraken we Rusland-expert Mark Galeotti, die onder andere het boek ‘We need to talk about Putin’ schreef. Met hem probeerden we te achterhalen wat Vladimir Poetin echt drijft, hoe dictaturen onze democratieën ‘dik maken’ en of het autoritaire tij in de wereld te keren valt.

 

 

Wat Oekraïne, Erdogan en de nieuwste hit van Tarkan met elkaar te maken hebben.
De Turkse president Erdogan ziet voor zichzelf een rol als bemiddelaar tussen Oekraïne en Rusland. Wat is zijn geschiedenis met deze landen? En wat staat er voor hem op het spel?

 

 

 

Wereldmachten is een podcast van Dag en Nacht Media. De podcast duikt in het geopolitieke spel achter de headlines. Een podcast over macht, invloed en de gevolgen op mensenlevens. Wil je meer Wereldmachten? Kijk dan hier.

Archive: Van Ex on the Beach tot B&B vol Liefde: Reality Check is er!

Ieder mens is voor een reden op de wereld gezet. In het geval van Marissa, Till en Timo is dat om een juicy podcast te maken over reality tv!

In de nieuwe podcast Reality Check praten Timo Harmelink, Marissa van Loon en Till Toxopeus na over dé realityserie van het moment en starten met het nieuwste seizoen van De Bachelor.

Van Ex on the Beach tot aan B&B Vol Liefde: Timo, Marissa en Till kunnen geen genoeg krijgen van reality tv en hebben een ongezonde behoefte om daarover na te praten.

Elke week bespreken ze wat hen verbaast, bezighoudt en welke spicy nieuwtjes langskomen op sociale media. Je schamen voor het kijken van reality tv? Dat nooit. De hosts creëren een safe space voor liefhebbers van het genre.

 

Luister hier naar Reality Check!