Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. In deze blogpost kijken we naar wat podcastcampagnes doen voor de naamsbekendheid van je merk.
Maar liefst 64% van de podcastluisteraars herinnert zich de naam en boodschap van de adverteerder van de podcast, zo blijkt uit onderzoek dat wij in januari van dit jaar uitvoerden in onze verhalende podcast De Goudschat van Serooskerke (zie onderstaande statistiek). Een aanvullende 22% wist niet de exacte naam, maar wel wat de adverteerder aanbiedt. Dit betekent dat 86% van de luisteraars de advertentie gehoord heeft en de essentie van de boodschap onthouden. Slechts 14% had geen actieve herinnering van de adverteerder.
Daarnaast vroegen wij aan luisteraars van de podcast én aan een controlegroep (die de advertentie niet gehoord heeft) met welke merken zij bekend zijn (zie onderstaande grafiek). Zo bleek niet alleen dat de eerste groep (de luisteraars) het meest bekend is met onze adverteerder, maar ook dat deze groep tweemaal zoveel merkherkenning (66%) liet zien als de controlegroep (33%).
Dit laat duidelijk zien dat het sponsoren van een podcast een significante boost geeft aan de brand awareness van de adverteerder. Dit is niet los te zien van het hoge concentratieniveau van podcastluisteraars waarover wij in een eerder blog schreven. Daarin lieten respondenten van onze survey zien dat ze veel geconcentreerder naar een podcast luisteren, dan dat ze bijvoorbeeld naar de televisie kijken of andere media consumeren – een belangrijke reden van deze verhoogde naamsbekendheid.
Dit zijn mooie cijfers, maar wat kunnen we hiermee? We zijn vaak geneigd om te focussen op clicks en aankopen, maar het begint bij de merkattitude van je potentiële klant. De kracht van herhaling in je campagne is hier een belangrijke factor en zorgt ervoor dat je in beeld bent bij je doelgroep op het moment dat deze overgaat tot aankoop (brand recall).
Hoe ben je nu optimaal in beeld tijdens een podcast om deze naamsbekendheid te bewerkstelligen? En welke advertentievorm vindt de luisteraar zelf het fijnst? Dat beantwoorden wij in onze volgende post: De verschillende vormen van podcastadvertenties en hun effectiviteit.
In onze volgende post: De verschillende vormen van podcastadvertenties en hun effectiviteit. Volg ons hier op LinkedIn om hem niet te missen. Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op ons Twitterkanaal.