Steeds meer adverteerders zetten podcasts in als vast onderdeel van hun marketingmix. Om merken goed te kunnen adviseren bij het vormgeven van hun podcastcampagnes, doen we bij Dag en Nacht Media voortdurend onderzoek om meer inzicht te krijgen in het speelveld. Ook volgen we internationaal podcastonderzoek op de voet. Deze week kijken we naar een aantal succesvolle podcastcampagnes.
Onze favoriete campagnes worden geproduceerd door de podcasthosts zelf. Het geheim hiervan is dat het verhaal van de adverteerder één wordt met de toon van de makers. Een goede host-read podcastcampagne krijgt pas echt kleur door de hosts. Het zijn immers de podcastmakers die het beste weten hoe zij hun achterban kunnen enthousiasmeren.
Een podcast die dit erg goed doet is DAMN, HONEY, de podcast van Nydia van Voorthuizen en Marie Lotte Hagen over “alles waar je als vrouw van deze tijd mee moet dealen”. We lichten hier een sponsorcampagne uit van HelloFresh (te horen tijdens de podcast, geïntegreerd in de aflevering), en een pre- en mid-roll combinatie van Alpro (dynamisch aan het begin en in het midden van de podcast geplaatst).
De match De honeys hebben duurzaamheid en milieubewust leven hoog in het vaandel staan en stralen dit graag uit in de podcast. De vegan melkvervanging van Alpro past dan ook goed bij DAMN, HONEY en de luisteraars.
De campagne Alpro koos voor een combinatie van pre- en mid-roll advertenties om de luisteraars te bereiken met hun brandingcampagne, met als doel de bekendheid van This Is Not Milk te verhogen. Juist door de combinatie maakt Alpro goed gebruik van de kracht van herhaling. Zij leverden voor de advertentie een aantal puntige talking points aan, waar Nydia en Marie Lotte vervolgens hun eigen draai aan gaven.
Luister hier de Alpro pre-roll advertentie
Het resultaat In de pre-roll vertellen de hosts hoe Alpro: This Is Not Milk hen helpt om meer vegan te leven. Met deze korte, to-the-point boodschap is Alpro gelijk aan het begin van de podcast top-of-mind bij de luisteraar.
In de langere mid-roll staan Nydia en Marie Lotte stil bij hun struggles met melk en hoe Alpro uitkomst biedt. Deze meer uitgebreide advertentie zorgt ervoor dat het merk goed blijft hangen – onderzoek wijst uit dat langere podcastadvertenties een hogere brand-recall geven.
Impressies uit de Instagram stories van DAMN, HONEY voor HelloFresh
De match De achterban van DAMN, HONEY bestaat voor een belangrijk deel uit ambitieuze luisteraars tussen de 23 en 34 jaar met een druk leven: precies de doelgroep van HelloFresh, die graag onder de aandacht komt van een doelgroep die vaak geen tijd heeft om uitgebreid stil te staan bij het avondeten.
De campagne HelloFresh koos voor een sponsorcampagne, een advertentie die volledig geïntegreerd wordt in de podcast. Iedere aflevering schetsen de hosts een herkenbaar probleem waarbij de maaltijdbox de oplossing is: Geen zin om de boodschappenlijst te plannen? Geen tijd om naar de supermarkt te gaan? HelloFresh biedt uitkomst! Door tevens een kortingscode in te zetten creëerden we een aantrekkelijke call-to-action voor de luisteraar, en maakten we het succes van de campagne meetbaar.
Luister hier de HelloFresh mid-roll advertentie
Het resultaat De advertenties van de DAMN, HONEY hosts stralen spontaniteit uit, terwijl ze tegelijkertijd effectief de belangrijkste talking-points van HelloFresh in de boodschap verwerken. Een wekelijkse unieke ‘Hellofresh Tune’ (door henzelf gezongen of gerapt) maakt het af. Het levert een energieke promo op met een hoog uitluistergehalte: gemiddeld 92% van het luisterpubliek luistert de hele advertentie uit.
Social Media Extensie Voor extra exposure besloten we samen met HelloFresh om de campagne uit te breiden naar het Instagram kanaal van DAMN, HONEY met 35K volgers. Tegelijk met het verschijnen van de gesponsorde afleveringen plaatsten Nydia en Marie Lotte Instagram stories die in het verlengde lagen van de podcastcampagne, zodat de volgers extra herinnerd werden aan de actie. Met de URL en kortingscode in de stories maakten we het de volgers makkelijk om door te klikken naar de HelloFresh website en te profiteren van de korting.
Ook adverteren in onze podcasts? Neem dan hier contact met ons op. Meer podcastnieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, of volg ons op onsTwitterkanaal.